Het nieuws van de afgelopen week in 1 minuut
In De week van 1Almere word je in één minuut bijgepraat over het belangrijkste nieuws van afgelopen week en lees je een interview met een Almeerder die een nieuw bestaan opbouwde in het buitenland.
Afgelopen week in Almere:
De gemeenteraad heeft donderdagavond voor het eerst een motie van treurnis tegen burgemeester Hein van der Loo aangenomen uit onvrede over de communicatie rond het samenscholingsverbod in het centrum, dat raadsleden via de media moesten vernemen. Van der Loo erkende dat de communicatie anders had gemoeten. Als het besluit opnieuw genomen zou worden, zou hij het naar eigen zeggen direct zelf hebben toegelicht.
Inwoners van Almere kunnen binnenkort ook in de avonduren hun grofvuil wegbrengen naar het recycleperron. De gemeente breidt de openingstijden op één locatie uit om de drukte overdag te spreiden en het voor werkende Almeerders makkelijker te maken om van hun afval af te komen.
Een 66-jarig voormalig raadslid uit Almere staat terecht voor zedendelicten met minderjarige kinderen. Jan B. wordt verdacht van het maken en het in bezit hebben van kinderporno en voor het onzedelijk betasten van twee kinderen. Hij was tussen 2022 en 2025 raadslid voor 50PLUS in Almere.
Ludy koos na 31 jaar voor rust in Spanje
Na 31 jaar Almere besloot Ludy Botman te emigreren naar Spanje, op zoek naar meer natuur en rust. Samen met haar man verhuisde ze naar Colmenar, een dorp op zo’n 30 kilometer van Málaga. “Op vakantie beviel het ons daar altijd goed, dus we dachten: waarom gaan we er niet wonen?”
Ludy woonde sinds 1992 in Almere. Met haar ex-man ging ze in Muziekwijk wonen. “Oorspronkelijk kom ik uit Amstelveen. Almere was een stuk goedkoper, dus vandaar dat we daarheen gingen. Daar konden we een groter huis kopen. De kinderen zijn in Almere opgegroeid. Eentje is er zelfs nog geboren.”
‘Op vakantie beviel het ons daar altijd goed, dus we dachten: waarom gaan we er niet wonen?’
Ludy scheidde van haar toenmalige man. Daarna leerde ze een andere man kennen. Hij woonde ook al een tijdje in Almere. “De kinderen gingen het huis uit. Toen gingen wij samenwonen in Filmwijk.”
Toch ontbrak er iets. “Je wordt ouder en je wil wat meer rust om je heen. Ondanks dat ik vlak bij het Weerwater woonde, miste ik de natuur. Ik werd knettergek van al dat beton. Eén van mijn dochters woonde in Málaga. Die vertelde altijd hoezeer ze het naar haar zin had.”
In 2023 hakken Ludy en haar man de knoop door en verruilen Almere voor Zuid-Spanje. Het was geen makkelijke beslissing. “Ik heb wel mijn ouders, mijn kinderen en kleinkinderen achtergelaten. Daarom heb ik het lang uitgesteld. Natuurlijk mis ik ze, maar ik wil niet meer terug. Het werd tijd om voor mezelf te kiezen.”
Nu woont Ludy op 400 meter hoogte. Rondom haar huis zijn allemaal bergen. Omdat het vrij recent geregend heeft, is er sneeuw te zien op de hoogste bergtop. Ook de rust die Ludy zocht heeft ze gevonden. Ze heeft wel buren, maar die wonen op vijftig tot honderd meter afstand.
Het dagelijks leven is er heel anders dan in Almere. “Ik moet minder. Soms zit ik ook te denken: waar heb ik nou zin in vandaag? Dan lees ik bijvoorbeeld een boek in de zon. In Nederland kon ik dat gewoon niet meer. Daar had ik het geduld niet voor. Het is ook leuk om een tweede taal te leren. Zelfs boodschappen doen voelt als een uitje, omdat het twintig tot dertig minuten duurt voordat je de bergen uit bent.”
De man van Ludy, met wie ze naar Spanje verhuisde, is inmiddels overleden. Hoe moeilijk dat ook voor haar is, staat haar keuze om in Spanje te blijven vast. “Ik zeg altijd dat ik liever alleen ben in Spanje, dan alleen in Nederland.”
Toch zijn er ook dingen zie mist uit Almere. “Mijn kinderen en kleinkinderen. En mijn kennissen, vrienden en vriendinnen ook hoor. Ik ken aardig wat mensen in Almere na al die jaren. Maar gebouwen mis ik niet en naar de winkel gaan vind ik hier prettiger.”




